Pracovné činnosti s technickým a odpadovým materiálom, prírodninami a zostrojovanie
V materskej škole učiteľka priamo i nepriamo motivuje a nabáda deti k experimentovaniu s rôznymi predmetmi a materiálmi.
Deti sa učia s podporou, pomocou a kontrolou učiteľky (v zmysle zachovávania bezpečnosti pri práci) napríklad navliekať papier na paličku; prevliekať šnúrku otvormi na doštičke; trhať papier na drobné kúsky; skladať tenký papier; experimentovať s vodou – prelievať, nalievať, používať naberačku, lievik, cedidlo, hrnček a pod.; polievať krhličkou kvety; nalepovať jednoduché obrázky, neskôr predkreslený tvar; vybaľovať z papierikov, škatuliek alebo fľaštičiek rozličné gombíky a tvary na navliekanie a navliekať ich na bužírku alebo šnúrku; vykrajovať formičkami rozvaľkané cesto (potom potierať a posypať); krájať neostrým ozubeným nožom (napr. predvarené zemiaky, cesto alebo modelovaciu hmotu, ktorá spĺňa zdravotné a hygienické kritériá, podľa momentálnej ponuky trhu a pod.); zatĺkať klince detským kladivkom do polystyrénovej dosky; rozpletať motúz; pokúšať sa strihať detskými nožničkami; experimentovať s magnetom (skúšať, čo sa dá prichytiť a čo sa nedá); v hrách a v iných pre deti príťažlivých činnostiach vykonávať jednoduché pracovné úkony spojené s pohybom a vyžadujúce určitý stupeň pracovných zručnosti (napr. nosiť vodu v hrnčeku, kamienky na dlani a pod.); pričom sa môže v konkrétnych pracovných hrách a činnostiach využiť množstvo iných jednoduchých námetov.
Deti v rôznych činnostiach aktívne skúmajú elementárne vlastnosti technického a odpadového materiálu a prírodnín (napr. papier, drevo, fólie, papierové a plastové obaly, rôzne plody, lístie, semená, vetvičky a iné).
Z tohto materiálu zhotovujú rôzne praktické a umelecké výtvory, v ktorých uplatňujú svoje poznatky, skúsenosti, predstavivosť, fantáziu a tvorivosť a rozvíjajú si drobné svalstvo rúk a zrakovú kontrolu.
Používajú rôzne techniky práce s technickým a odpadovým materiálom a prírodninami (napr. krčenie, skladanie, strihanie, lepenie a iné), ktoré sú z hľadiska ich rozvojových možností najjednoduchšími pracovnými technikami. Pri konštruovaní a zostrojovaní rešpektujú pravidlo pevnej základne. Postupne si osvojujú a zachovávajú správny pracovný postup, rozvíjajú si estetické cítenie, napr. zmysel pre zladenie farieb, kombinovanie materiálov, farebné a priestorové usporiadanie a pod. Prakticky dodržiavajú hygienu, elementárne zásady bezpečnosti pri práci a poriadok vo svojom bezprostrednom pracovnom prostredí.
Program výchovy a vzdelávania detí v materských školách