Vzdelávacie štandardy v materskej škole v tematickom okruhu KULTÚRA
v perceptuálno – motorickej ( vycvičovaním), kognitívnej (vzdelávaním) a sociálno – emocionálnej (vychovávaním) oblasti.
Čo všetko by malo dieťa na konci predškolského obdobia dosiahnuť:
KULTÚRA - Perceptuálno-motorická oblasť
Obsahové a výkonové štandardy (špecifické ciele):
Rytmizácia hrou na telo pri postojoch, chôdzi, behu.
Reakcie na zmenu tempa hudby.
Pohybové stvárnenie charakteru hudby.
Tanec a pohybová improvizácia.
- rytmizovať samostatne hrou na telo 2/4, 3/4 takt pri rôznych postojoch, chôdzi, behu,
- pohotovo reagovať na zmenu tempa hudobného sprievodu,
- vyjadriť náladu piesne a hudby prirodzeným kultivovaným pohybom,
- uplatňovať tanečné prvky (cvalové poskoky, poskočný krok, otočky, úklony),
- uplatňovať získané schopnosti v pohybovej improvizácii podľa hudby
KULTÚRA - Kognitívna oblasť
Obsahové a výkonové štandardy (špecifické ciele):
Hračky a predmety.
- vnímať rôznorodosť hračiek a predmetov vo svojom okolí,
- vnímať a rozoznať, že hračky a predmety sú z rôzneho materiálu, ktorý má rôzny povrch, tvar, farbu, veľkosť, atď.
- orientovať sa v časových vzťahoch jedného dňa, týždňa a roka v spojení s konkrétnymi činnosťami a prostredníctvom rozlišovania podstatných znakov,
- rozlíšiť časové vzťahy – čo je teraz, dnes, čo bolo, včera, čo bude, zajtra
Mestá a obce.
Moja rodná vlasť.
- pomenovať miesto svojho bydliska,
- vymenovať niektoré názvy ďalších miest a obcí,
- vedieť, že naša vlasť je Slovenská republika,
- vedieť, že hlavným mestom je Bratislava,
- poznať niektoré miestne a štátne symboly
Umelecké stvárnenie prežívania sviatkov.
- zapojiť sa aktívne do prípravy osláv sviatkov a spoločenských udalostí vrátane udržiavania ľudových tradícií,
- vyjadriť rôznymi umeleckými výrazovými prostriedkami pocity, dojmy a zážitky z osláv sviatkov
Umelecké stvárnenie dojmov z pozorovania sveta.
- overiť si z detských encyklopédií a iných médií, že svet je rozmanitý (pozostáva aj z oceánov, morí, riek, pohorí, lesov, pralesov, rozmanitej zvieracej ríše, atď.),
- vyjadriť rôznymi umeleckými výrazovými prostriedkami pocity, dojmy z pozorovania sveta, príp. zážitky z návštevy zahraničia
KULTÚRA - Sociálno-emocionálna oblasť
Obsahové a výkonové štandardy (špecifické ciele):
Emocionalita v hre.
Sociabilita v hre.
Rôznorodosť hier.
Tvorivosť v hre.
Plánovanie, realizácia a hodnotenie hry.
- prejavovať radosť z hry,
- zapojiť sa do skupinovej hry a vedieť spolupracovať v nej,
- chápať rôznorodosť hier,
- začať, rozvíjať a dokončiť hru,
- uplatňovať tvorivosť v hre,
- plánovať, realizovať a hodnotiť hru
Spev piesní.
Vyjadrenie charakteru piesne na detských hudobných nástrojoch a dramatickými výrazovými prostriedkami.
Hudobná tvorivosť.
Počúvanie piesní a hudby.
Umelecké stvárnenie pocitov z počúvania hudby.
- rytmizovať ľudové riekanky a detské ľudové a umelé piesne hrou na tele alebo prostredníctvom Orffovho inštrumentára,
- spievať v rozsahu kvinty (c1 – g1) – sexty (relatívne intonačne čisto), v prípade hudobného nadania aj v rozsahu oktávy (c1 – c2) s radosťou a primerane charakteru detskej ľudovej a umelej piesni s rôznou tematikou,
- vyjadriť charakter piesne hrou na detských hudobných nástrojoch,
- stvárniť detské piesne dramatickými výrazovými prostriedkami,
- počúvať detské hudobné skladby s citovým zaangažovaním,
- stvárniť pocity z počúvania hudby aj inými umeleckými výrazovými prostriedkami (výtvarnými, dramatickými, atď.),
- použiť v hrách riekanky, vyčítanky s rôznou tematikou
Výtvarná tvorivosť.
Kreslenie, maľovanie, modelovanie.
Výtvarné techniky.
Plošné a priestorové výtvarné stvárňovanie.
Kompozičné celky.
Hodnotiace postoje k umeleckým dielam.
- experimentovať s vlastnosťami farieb a uplatňovať ich tvorivé variácie,
- pokryť celú plochu rozmanitými farbami,
- kresliť, maľovať, modelovať v rôznych polohách (ľah, kľak, stoj, sed),
- kresliť, maľovať, modelovať podľa vlastnej fantázie, predstáv a na tému,
- kresliť, maľovať, modelovať rôznymi technikami, tvorivo a s použitím rôzneho materiálu,
- kresliť, maľovať, modelovať, plošne a priestorovo zobrazovať ľudskú a zvieraciu postavu,
- používať tvorivo rôzne výtvarné techniky,
- tvoriť s využitím fantázie kompozičné celky,
- vnímať a pozorovať krásu umeleckých diel,
- hodnotiť postupne umelecké diela, architektonické riešenia významných budov
Detská, ľudová a autorská poézia a próza.
Prednes literárnych útvarov.
Voľná reprodukcia literárnych textov.
Literárno-dramatická tvorivosť.
Umelecké stvárnenie obsahu literárnych a dramatických diel.
„Čítanie“ a „písanie“ jednoduchého príbehu.
- prejaviť záujem o knihy, písmená, číslice, orientovať sa v knihách,
- počúvať s porozumením a citovým zaangažovaním detskú ľudovú a autorskú poéziu, rozprávky a príbehy,
- vnímať s citovým zaangažovaním bábkové divadlo a iné detské divadlo (činohru, spevohru),
- zapamätať si a prednášať krátke literárne útvary, napr. riekanky, hádanky, vyčítanky, krátke detské básne, atď.,
- reprodukovať voľne ľudové a autorské rozprávky a príbehy,
- vyjadriť rôznymi umeleckými výrazovými prostriedkami (výtvarne, hudobne, dramaticky, hudobno-dramaticky) pocity a dojmy z rozprávok, príbehov a divadla,
- „čítať“ kreslený príbeh a obrázkový seriál,
- „písať“ obrázkový list
Štátny vzdelávací program ISCED 0 – predprimárne vzdelávanie