Vzdelávacie štandardy v materskej škole v tematickom okruhu ĽUDIA
v perceptuálno – motorickej ( vycvičovaním), kognitívnej (vzdelávaním) a sociálno – emocionálnej (vychovávaním) oblasti.
Čo všetko by malo dieťa na konci predškolského obdobia dosiahnuť:
ĽUDIA - Perceptuálno-motorická oblasť
Obsahové a výkonové štandardy (špecifické ciele):
Pravidlá a spolupráca v hudobnopohybových hrách.
Súlad pohybu, hudby a textu hry.
- dodržať pravidlá hudobno-pohybových hier,
- uplatňovať spoluprácu v skupinovej hudobno-pohybovej alebo hudobnodramatickej hre,
- zladiť pohybovú a hudobnú stránku v hudobno-pohybovej hre,
- stvárniť hudobno-dramaticky textovú časť hry
ĽUDIA - Kognitívna oblasť
Obsahové a výkonové štandardy (špecifické ciele):
Ľudské činnosti a ich umelecké stvárnenie.
Význam práce.
- poznať, slovne opísať a umelecky stvárniť rozmanité ľudské činnosti,
- poznať a v hrách napodobniť prácu rodičov,
- pochopiť význam práce na základe rozmanitých pracovných činností,
- riešiť interaktívne úlohy v detských edukačných programoch
- priradiť, rozoznať a pomenovať farby na obklopujúcich reáliách,
- uplatňovať individuálne farebné videnie,
- uplatňovať na základe vlastného pozorovania farebnú rozmanitosť vo výtvarných, pracovných i technických produktoch
- poznať, rozlíšiť, priradiť a triediť dopravné prostriedky podľa miesta pohybu (zem, voda, vzduch)
Číselný rad.
Základné počtové úkony v číselnom rade od 1 do 10.
Rovinné (kruh, trojuholník, štvorec a obdĺžnik) a priestorové geometrické tvary (guľa, kocka, kváder, valec).
Plošná a priestorová tvorivosť.
- priradiť, triediť a usporiadať predmety podľa určitých kritérií (farba, tvar, veľkosť),
- určiť rovnaké alebo rozdielne množstvo prvkov v skupine,
- počítať minimálne od 1 do 10,
- priradiť číslo (nie číslicu) k danému počtu predmetov od 1 do 10,
- vykonávať jednoduché operácie v číselnom rade od 1 do 10 (v spojitosti s manipuláciou s predmetmi alebo hračkami),
- poznať, rozlíšiť, priradiť, triediť a určiť niektoré rovinné geometrické tvary,
- poznať, rozlíšiť, priradiť, triediť a určiť niektoré priestorové geometrické tvary,
- zostaviť z puzzle, rozstrihaných obrázkov, paličiek alebo geometrických tvarov obrazce a útvary podľa fantázie, predlohy a slovných inštrukcií
Neslovné reakcie (pohyby, gestá, mimika).
Pasívna a aktívna slovná zásoba v štátnom – slovenskom jazyku a v cudzom jazyku (angličtina, nemčina, atď.).
Spisovná podoba jazyka.
- počúvať s porozumením,
- reagovať neslovne na otázky a pokyny,
- reagovať slovne na jednoduché otázky jednoslovnou, viacslovnou odpoveďou alebo jednoduchou frázou,
- komunikovať jednoduchými vetnými konštrukciami v štátnom – slovenskom jazyku a v cudzom jazyku,
- používať spisovnú podobu štátneho – slovenského alebo cudzieho jazyka
ĽUDIA - Sociálno-emocionálna oblasť
Obsahové a výkonové štandardy (špecifické ciele):
Orientácia v emóciách iných osôb.
Delenie, pomoc, obdarovanie.
Riešenie konfliktov.
- rozlišovať pozitívne i negatívne emócie druhých osôb,
- rozdeliť sa, obdarovať niekoho a pomôcť inému,
- nenásilne riešiť konflikt s iným dieťaťom/deťmi, dohodnúť sa na kompromise,
- vyjadriť elementárne hodnotiace postoje k správaniu iných
Akceptácia názorovej odlišnosti.
- komunikovať otvorene bez bariér a predsudkov,
- prijať v rozhovore s inými deťmi názorovú odlišnosť, prijateľným spôsobom obhajovať svoje vlastné názory
Základy empatie.
- hodnotiť a rozlišovať pozitívne i negatívne charakterové vlastnosti ľudí na základe reálnych i fiktívnych situácií,
- zaujať pozitívne a empatické postoje k chorým, osobám so zdravotným postihnutím, starým ľuďom, multikultúrnej a socioekonomickej rozmanitosti ľudstva
Štátny vzdelávací program ISCED 0 – predprimárne vzdelávanie