Hlavné ciele matematických predstáv v materskej škole
V období predškolského veku zasahujú základy matematiky aj ďalšie oblasti poznania, hlavne jazyk a logiku. Sprostredkovávanie uvedených poznatkov v materskej škole neznamená teda len špecifickú prípravu detí na ich ďalšie vzdelávanie v matematike, ale predovšetkým všeobecné základy logického myslenia. Deťom môže matematika pomôcť aj z hľadiska rozvíjania komunikácie.
Cieľom utvárania základných matematických predstáv detí predškolského veku je:
- získavať skúsenosti a objavovať vzťahy medzi objektmi okolitého sveta;
- rozvíjať fantáziu so zameraním na samostatnú činnosť;
- rozvíjať tvorivé myslenie;
- rozvíjať komunikačné schopnosti;
- podnecovať a rozvíjať začiatky logického myslenia;
- rozvíjať samostatné riešenie konkrétnych problémov;
- formovať základné matematické operácie;
- rozvíjať špecifické matematické schopnosti;
- rozvíjať priestorovú predstavivosť;
- rozvíjať psychomotoriku.
Deti by mali získať v rámci rozvíjania základných matematických predstáv také množstvo skúseností, ktoré im umožní zvládnuť požiadavky z matematiky v nižších ročníkoch základnej školy.
Deti predškolského veku by sa mali oboznámiť pri manipulácii s predmetmi vo svojom okolí s nasledovnými matematickými pojmami:
- Priraďovanie (jedno – jednoznačný vzťah) znamená rozdeľovanie predmetov vo vzťahu jedného voči druhému, napríklad jeden tanierik pre jedno dieťa.
- Rátanie zahŕňa mechanické odriekavanie za sebou idúcich čísel, ako aj odpoveď na otázku„Koľko?“.
- Usporadúvanie zahŕňa schopnosť usporadúvať veci, najprv podľa veľkosti (od najmenšíchpo najväčšie) a potom podľa počtu. Aby dieťa dokázalo usporadúvať podľa počtu, musí poznať číslice a byt schopné priradiť k nim príslušné množstvo. To predpokladá schopnosť odpovedať na otázky ako „Aké je to číslo?“ alebo „Aké číslo nasleduje?“.
- Výpočet označuje proces spočítavania alebo odčítavania konkrétnych predmetov.
- Klasifikácia zahŕňa schopnosť triediť predmety podľa jednotlivých vlastností (napríklad farby, tvaru, veľkosti). Predpoklad schopnosť odpovedať na otázky ako „Prečo tieto predmety patria k sebe?“
- Meranie je proces zisťovania poctu štandardných jednotiek v nejakom predmete.
- Porovnávanie predstavuje v matematike schopnosť určiť na základe merania, že jeden predmet je väčší, menší alebo rovnako veľký ako iný predmet.
- Priestorová predstavivosť, ktorá zohráva dôležitú úlohu neskôr pri zvládaní geometrie.
Oboznamovanie sa s týmito pojmami a ich postupné ovládanie možno zadeliť do nasledovných kategórií:
1. Porovnávanie, triedenie a orientácia v priestore
2. Porovnávanie a triedenie tvarov
3. Porovnávanie a triedenie v súboroch podľa veľkosti, objemu, množstva a počtu.
Tieto sa čiastočné prelínajú, pretože jednotlivé poznatky nemožno budovať izolovane.
Preto sa aj úlohy z uvedených kategórií budú plniť súbežne.
Množstvo chápeme ako prirodzenú súčasť a základ všetkých troch kategórií.
Ponímame ho v spojitosti (v kontexte) s ďalšími myšlienkovými operáciami, akými sú
napríklad triedenie, usporadúvanie a podobne. Napomáhame tým konkrétnemu mysleniu.
Jednotlivé činnosti možno v praxi uskutočňovať v rámci jedného súboru objektov a údajov,
ako aj medzi viacerými súbormi objektov.
Rátanie (počítanie) je súčasťou mnohých rytmických riekaniek a básničiek. Dieťa sa
s nimi najskôr oboznamuje mechanicky a postupne sa učí chápať význam jednotlivých slov,
označujúcich čísla. V priebehu tohto procesu si deti vytvárajú predstavu, že pod každým
názvom čísla treba chápať (vidieť) konkrétne množstvo (počet). Predstavujeme to
prostredníctvom úloh, v ktorých odpovedá dieťa na otázku „Koľko?“.
Program výchovy a vzdelávania detí v materských školách