Vzdelávacie štandardy v materskej škole v tematickom okruhu JA SOM
v perceptuálno – motorickej ( vycvičovaním), kognitívnej (vzdelávaním) a sociálno – emocionálnej (vychovávaním) oblasti.
Čo všetko by malo dieťa na konci predškolského obdobia dosiahnuť:
JA SOM - Perceptuálno-motorická oblasť
Obsahové a výkonové štandardy (špecifické ciele):
Svalové napätie a dýchanie.
Uplatnenie laterality v pohybe.
Hrubá motorika.
Rovnováha.
Orientácia v priestore.
Základné lokomočné pohyby (chôdza, beh, skok, lezenie, hádzanie a chytanie).
Základné polohy, postoje a pohyby (stoj, sed, ľah, kľak, atď.).
Manipulácia s náčiním.
Pohyb na náradí.
Pravidlá, rešpektovanie a spolupráca.
Pohyb ako prostriedok upevňovania zdravia.
- kontrolovať pri pohybe svalové napätie a dýchanie,
- prejaviť v rôznych pohybových činnostiach vlastnú lateralitu,
- vedieť udržať rovnováhu,
- orientovať sa v priestore (vo vzťahu k vlastnej osobe),
- ovládať základné lokomočné pohyby,
- zaujať rôzne postavenia podľa pokynov,
- poznať názvy základných polôh, postojov a pohybov,
- napodobňovať pohyb v rôznych podmienkach (s náčiním, na náradí),
- pohybovať sa okolo osi vlastného tela (obraty, kotúle),
- manipulovať s rôznymi predmetmi, náčiním (rukami, nohami, kolenami, hlavou, zdvíhať, nosiť, podávať, gúľať, pohadzovať, odrážať, kopať, driblovať, balansovať),
- dodržiavať zvolené pravidlá, spolupracovať, rešpektovať ostatných,– zaujať adekvátne postoje k pohybu a športovým aktivitám
- zvládnuť sebaobslužné činnosti (obliekať sa, obúvať sa, umývať sa, čistiť si zuby atď.) a návyky správneho stolovania (jesť s príborom, udržiavať čistotu pri jedle, atď.),
- zachovať v pracovných a technických činnostiach návyky poriadku a čistoty (upratať po sebe, dávať si pozor na odev)
Práca s rôznym materiálom.
Pracovné techniky.
Technická tvorivosť.
Elementárne základy práce s počítačom.
- zhotoviť výtvory z rozmanitého materiálu, vrátane odpadového, rôznymi technikami (strihať, lepiť, tvarovať materiál atď.), uplatňovať pri tom technickú tvorivosť,
- zhotoviť výtvory zo skladačiek a stavebníc z rôzneho materiálu postupne od väčších dielcov až po drobné dieliky podľa vlastnej fantázie a podľa predlohy, zvládnuť na základe nápodoby a slovných inštrukcií dospelého na elementárnej úrovni prácu s počítačom – pracovať s detskými edukačnými programami
Grafomotorika.
Základné grafické tvary.
- sedieť správne a dodržiavať sklon papiera pri kreslení na stole,
- využívať koordináciu zraku a ruky,
- kresliť veľkými grafickými pohybmi,
- kresliť uvoľnenou rukou, plynulo a smelo,
- držať správne grafický materiál a používať primeranú intenzitu tlaku na podložku pri používaní rôznych techník,
- znázorňovať graficky motivovaný pohyb vychádzajúci z ramenného kĺbu (kývanie, mletie, hojdanie, navíjanie), zápästia (vertikálne línie, horizontálne línie, krivky, slučky) a pohybu dlane a prstov (horný a dolný oblúk, lomená línia, vlnovka, ležatá osmička, fiktívne písmo)
JA SOM - Kognitívna oblasť
Obsahové a výkonové štandardy (špecifické ciele):
Meno a priezvisko dieťaťa.
Rodina a jej členovia.
Postoje k členom rodiny.
- predstaviť sa menom i priezviskom,
- rozlíšiť a pomenovať členov rodiny,
- zaujať postoj k členom rodiny, vrátane novonarodeného člena rodiny, a vyjadriť ho prostredníctvom rôznych umeleckých výrazových prostriedkov
Postoje k domovu.
- orientovať sa v tesnej blízkosti domova a materskej školy,
- rozlíšiť dominanty svojho bydliska,
- zaujať postoj k svojmu domovu a vyjadriť ho prostredníctvom rôznych umeleckých výrazových prostriedkov
Umelecké stvárnenie ľudskej postavy.
- určiť na základe viaczmyslového vnímania časti tela a jednoduchým spôsobom opísať ich funkciu,
- vnímať a určiť viacerými zmyslami niektoré životne dôležité orgány (srdce, pľúca, mozog, atď.),
- prejaviť pozitívne postoje k svojmu telu a vyjadriť ich prostredníctvom rôznych umeleckých výrazových prostriedkov,
- aplikovať poznatky o svojom tele pri zobrazovaní a vytváraní ľudskej postavy (s uplatnením rôznych výtvarných a pracovných techník)
Zásady ochrany vlastného zdravia.
Riešenie krízových situácií ohrozujúcich zdravie.
Ochrana proti drogám.
Možnosti poškodenia zdravia.
Zdravé potraviny.
- rozlíšiť a jednoduchým spôsobom intuitívne opísať stav zdravia a stav choroby,
- dodržať zásady ochrany zdravia (s pomocou dospelých),
- zaujať pozitívne postoje k svojmu zdraviu i k zdraviu iných a vyjadriť ich prostredníctvom rôznych umeleckých výrazových prostriedkov,
- privolať pomoc dospelého v krízových situáciách, v ktorých je ohrozené jeho zdravie, prípadne zdravie iných,
- uvedomiť si nebezpečenstvo kontaktu s neznámymi osobami (odmietnuť sladkosti od neznámych osôb, vnímať to ako nebezpečenstvo ohrozenia zdravia),
- rozlíšiť príčiny možného nebezpečenstva a poškodenia zdravia pri zakázanej manipulácii s niektorými predmetmi, napr. s ostrými predmetmi, zápalkami, liekmi, chemikáliami, čistiacimi prostriedkami, elektrospotrebičmi, ale aj neznámymi prírodninami,
- poznať, rozlíšiť, triediť a vyberať si zdravé potraviny
- zdôvodniť význam dodržiavania pravidiel cestnej premávky vzhľadom na bezpečnosť,
- poznať základné dopravné značky, riadiť sa podľa nich,
- prechádzať bezpečne cez cestu pod vedením starších osôb
JA SOM - Sociálno-emocionálna oblasť
Obsahové a výkonové štandardy (špecifické ciele):
Komunikácia emócií.
Vlastná jedinečnosť a jedinečnosť iných.
Obhajovanie vlastného stanoviska v konflikte.
Sebaregulácia.
Rozhodovanie sa.
Sebahodnotenie.
Základné pravidlá kultúrneho správania.
- pozdraviť, poďakovať a požiadať o pomoc,
- komunikovať prijateľným spôsobom pozitívne a negatívne emócie a vyjadriť pocity,
- uvedomovať si a uplatňovať vlastnú jedinečnosť a vlastné nápady so zreteľom na jedinečnosť iných detí v skupine,
- obhajovať nenásilne vlastné stanovisko v prípade vzniku konfliktu,
- prejaviť sebareguláciu v hrách a iných aktivitách – konať s ohľadom na seba a druhých,
- rozhodovať sa pre určitú činnosť,
- hodnotiť svoje vlastné schopnosti v rôznych činnostiach,
- uplatňovať a rešpektovať návyky kultúrneho správania a spoločenských pravidiel
Počúvanie s porozumením.
Pasívna a aktívna slovná zásoba.
Zmysluplnosť rečového prejavu.
Artikulácia hlások a hláskových skupín.
Spisovná reč.
Tvorivosť v rečovom prejave.
Analyticko-syntetické činnosti so slovami.
- nadviazať neverbálny a verbálny kontakt s inými deťmi a dospelými,
- predstaviť seba a svojho kamaráta,
- počúvať s porozumením,
- rozširovať si pasívnu a aktívnu slovnú zásobu,
- uplatniť aktívnu slovnú zásobu vzhľadom na obsahový kontext (zmysluplne rozprávať o svojich pocitoch, zážitkoch, dojmoch),
- vedieť sluchom rozlišovať jednotlivé hlásky v slove, ich kvalitu a lokalizáciu,
- vyslovovať správne a zreteľne všetky hlásky a hláskové skupiny,
- uplatňovať spisovnú podobu materinského jazyka,
- používať synonymá, antonymá a homonymá, vytvárať rýmy,
- uplatňovať schopnosť analytickosyntetických hier a činností so slovami
Štátny vzdelávací program ISCED 0 – predprimárne vzdelávanie