Vzdelávacie štandardy v materskej škole v tematickom okruhu PRÍRODA
v perceptuálno – motorickej ( vycvičovaním), kognitívnej (vzdelávaním) a sociálno – emocionálnej (vychovávaním) oblasti.
Čo všetko by malo dieťa na konci predškolského obdobia dosiahnuť:
PRÍRODA - Perceptuálno-motorická oblasť
Obsahové a výkonové štandardy (špecifické ciele):
Pohyb v prírode.
Umelá lokomócia.
Otužovanie.
Pohyb s rôznymi pomôckami.
Špeciálne pohybové zručnosti a schopnosti (kĺzanie, bobovanie, hry s vodou, atď.).
- pohybovať sa v rôznom prostredí (sneh, ľad, voda) bez strachu a zábran,
- otužovať sa prostredníctvom vody, snehu, vetra, slnka,
- modifikovať pohyb v zmenených podmienkach alebo v problémových situáciách,
- pohybovať sa rôznymi spôsobmi medzi prírodnými alebo umelými prekážkami,
- využívať na pohyb rôzne pomôcky,
- zvládnuť na elementárnej úrovni špeciálne pohybové zručnosti a schopnosti,
- zvládnuť turistickú vychádzku do blízkeho prírodného okolia
- prejaviť zručnosti a praktickú tvorivosť pri vytváraní produktov z prírodnín prostredníctvom využitia rôznych pracovných a výtvarných techník
PRÍRODA - Kognitívna oblasť
Obsahové a výkonové štandardy (špecifické ciele):
Ročné obdobia.
Rastlinná a živočíšna ríša.
Význam prírodného prostredia.
- rozlíšiť podľa typických znakov ročné obdobia,
- určiť niektoré pozorovateľné spojitosti medzi rastlinnou a živočíšnou ríšou,
- zdôvodniť význam prírodného prostredia na základe pozorovania a zážitkov z prírody
Domáce zvieratá.
- poznať, rozlíšiť a určiť na základe priameho alebo sprostredkovaného pozorovania niektoré domáce, lesné a exotické zvieratá, vtáky a voľne žijúce živočíchy,
- zdôvodniť úžitok niektorých domácich zvierat,
- zaujať pozitívne postoje k zvieracej ríši,
- poznať nebezpečenstvo vyplývajúce z dotýkania sa neznámych zvierat
Starostlivosť o rastliny.
Stromy a kríky.
Huby.
- poznať, opísať a rozlíšiť niektoré kvety,
- uvedomiť si a vedieť zdôvodniť význam starostlivosti o rastliny,
- poznať, opísať a rozlíšiť stromy a kríky a zdôvodniť ich odlišnosť,
- vedieť, že huby sú jedlé a nejedlé
Počasie.
Elementárne predstavy o zemi.
Elementárne predstavy o slnku.
Elementárne predstavy o mesiaci a hviezdach.
- poznať, rozlíšiť zložky živej a neživej prírody,
- poznať, opísať, rozlíšiť prírodné javy ovplyvnené počasím,
- vyjadriť rôznymi umeleckými výrazovými prostriedkami vlastné predstavy o zemi získané pozorovaním a z rôznych médií,
- vyjadriť rôznymi umeleckými výrazovými prostriedkami predstavy o slnku získané pozorovaním a z rôznych médií,
- vyjadriť rôznymi umeleckými výrazovými prostriedkami predstavy o mesiaci a hviezdach získané pozorovaním a z rôznych médií
PRÍRODA - Sociálno-emocionálna oblasť
Obsahový štandard Výkonový štandard (špecifické ciele)
Krásy prírody.
Hodnotenie prírodného prostredia.
Ochranárske postoje k prírode.
- citlivo vnímať krásu prírody, jej čaro a jedinečnosť,
- hodnotiť prírodné prostredie,
- prejaviť vzťah a ochranárske postoje k prírodnému prostrediu a stvárniť ich prostredníctvom rôznych umeleckých výrazových prostriedkov,
- prakticky uplatniť návyky starostlivosti o prírodu (nezahadzovať odpadky, hrabať lístie, atď.),
- rozprávať pocity, zážitky, dojmy zo starostlivosti o prírodu a zobraziť ich
Štátny vzdelávací program ISCED 0 – predprimárne vzdelávanie